ananassen, ananassen, hey hey hey - Reisverslag uit Rollingstone, Australië van Gert en Evelien Leyssen - WaarBenJij.nu ananassen, ananassen, hey hey hey - Reisverslag uit Rollingstone, Australië van Gert en Evelien Leyssen - WaarBenJij.nu

ananassen, ananassen, hey hey hey

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert en Evelien

10 Januari 2009 | Australië, Rollingstone

Hellow

Terwijl in België een hoop van jullie rustig een paar boekjes aant doorbladeren zijn achter hun bureau hebben wij net ons eerste weekje gewerkt als ananasverpakkers:). Het werk op zich is niet zo moeilijk maar fysiek toch wel zwaar. Er zijn een aantal verschillende dingen die we moeten doen. Ten eerste is er de ‘feeding’ hierbij moet ge ananassen uit een grote bak pakken en op den band leggen. Voor de mensen die is willen eens willen ervaren wat het is om dit soort werk te doen is er een simpele oefening. Je gaat naar de supermarkt en koopt twee ananassen. Terug thuis zet je de verwarming op 35°C en een bus water klaar. Dan neem je in elk hand een ananas en til deze op vanaf kniehoogte tot aan je borstkas en draai ondertussen 180°. Dit doe je tegen een snelheid van ongeveer 50 ananassen per minuut voor een uur of twee. Het is toegelaten om een ventilator aan te zetten en af en toe te drinken. Sounds like fun he? Dan heb je de ‘packing’, een job die Evelien vanaf de eerste dag ‘mocht’ doen (mij hebben ze er slechts vandaag met vertrouwd). Hierbij moet ge de ananassen terug van die band pakken en in dozen proppen. Dit is vooral zwaar voor de armen, de polsen en de rug omdat ge heel de tijd voorover gebogen moet staan om de ananassen te pakken en per 10 tot 16 in een doos duwen. Evelien begon direct bij de grootste van een kilo of drie a vier. Dan heb je ‘stacking’ waarbij je die dozen opheft en op een pallet stapelt.
Je kan ja dus wel inbeelden dat we de eerste avonden pompaf waren en ‘s morgens stijf en pijnlijk uit onze auto kropen om terug te beginnen werken. Maar na een paar dagen voelt ge dat u spieren gewoon worden aan het werk en gaat het allemaal een beetje vlotter.
We kamperen hier vlak aan de ‘fabriek’ met nog wat andere backpakkers, 6 Duitser, een fransman en een echte Australiër. ’s Avonds zit iedereen een beetje uitgeteld gezellig rond te tafel. Vanavond gaan we met allemaal samen eten in townsville bij sislers. Een restaurant waar ge naart schijnt a volontee lekker kunt eten.
Morgen hebben we een vrije dag maar maandag vliegen we er weer in voor een nieuwe week ananassen verpakken, hihaaaaa

Gert en Evelien